Elektromobily ano či ne ?

Soudě podle záplavy zpráv o elektromobilech to docela vypadá, že ano. Mně, jako technikovi, nejvíce vadí, že to není výsledek přirozeného technického vývoje společnosti, ale důsledek obrovského administrativního tlaku na automobilky. Ve snižování škodlivin ve výfukových plynech. Nejsou mu schopny čelit jinak, než výrobou elektromobilů.

Spalovací motory jsou na svých limitech. Od roku 1992 se nově vyráběným automobilům předepisují emisní normy škodlivin (oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic). Jsou s každou novou normou přísnější a v současnosti platí norma EURO VI. Je docela zajímavé, že tyto normy přímo nepředepisují limity pro oxid uhličitý, který je primární příčinou klimatických změn. K jeho zpoplatnění došlo v roce 2012 a později v několika krocích.

Má-li automobilka přísnějším normám vyhovět, musí do výroby zavádět nová a nová technická opatření. Ta něco stojí, třeba jenom katalyzátor výfukových plynů kolem 30 000 Kč, injektor AdBlue 10 000 atp. Nová auta se tak pořád zdražují a ojetiny také. U těch vzrostla cena v roce 2019 o cca 15 000 Kč. Zaplatí zákazník!

Automobilky navíc za nedodržení technicky nesplnitelných limitů emisí musí platit pokuty. Za každé vyrobené auto. Přesně je to tak, že pokud nesplní emise přímo v normě stanovené, nový model nedostane homologaci k výrobě. Pokud ale nesplňuje limity pro CO2 (pro CO2 limity nejsou), automobilka platí pokutu. Výpočet pokut je složitý a nebudeme se s ním zabývat. Každá značka má ale vypočítaný a stanovený cíl: pokud ho nesplní, platí, a to za každý gram CO2 a vyrobený automobil navíc 95 EUR.

A jak to s těmi hodnotami emisí CO2 v reálu je? Evropský průměr byl v roce 2019  121,8 g/km, český průměr 126,9 g/km a v Evropě nejlepší Norové měli jen 60,3 g/km. Letošní limit pro auta registrovaná v EU je 95 g/km (to odpovídá spotřebě benzinu 4,1 l/100 km nebo nafty 3,5 l/100 km). A stav u jednotlivých značek? Nejlépe si stojí Toyota 100,9 g/km, konsorcium Renault-Nissan-Mitsubishi 108,2 g/km, Hyundai-Kia 118,9 g/km a Volkswagen 121,1 g/km. Škoda Octavia 1,5 TSI má normou EUR vypočítaný limit 92 g/km, ale skutečnost je 113 g/km. Rozdíl je 21 g/km a za každý vyrobený vůz zaplatí Škodovka pokutu 1 995 EUR (52 000 Kč). Vůbec ne málo! A třeba za jeden velký MB GLE 350 s 225 kW motorem platí automobilka MB 10 260 EUR (266 000 Kč!!!). Takže motivace pro automobilky je jasná: prodávat co nejvíce vozů s malou spotřebou a nízkými emisemi oxidu uhličitého.

Pozoruhodnou fintu si vymyslelo konsorcium výrobců Fiat-Chrysler. Vytvořilo sdružení se značkou Tesla. Ta vyrábí jen elektromobily a průměrné emise se tak s každým prodaným elektromobilem sníží. Bůh ví, kolik za tuto dohodu Elon Musk vyinkasoval. Aby pokuty nepostihly vůbec nikoho, musely by automobilky v Evropě prodávat kolem 2,5 mil. elektromobilůl ročně. To zatím není reálné.

Automobilky platí jak mourovaté do rozpočtu Unie obrovské sumy. Třeba VW před 9 mld. EUR a PSA 5,5 mld. A vůbec to není konec. V březnu 2019 schválil parlament ČR snížení emisí nových osobních aut do roku 2030 o 37,5%. Technicky je to problém neřešitelný a jediná možnost je odchod od spalovacích motorů k elektrickým. Jsou již na pochodu. Loni se jich v Číně prodalo 885 000 a jenom 16% bylo nečínských. A na první elektromobil vyrobený v Česku netrpělivě čekáme. Bude jim typ Kia Electric z nošovického Hyundaie. Bude to malý SUV z rodiny i30 a SUV Tuscon a letošní produkce má být 30 000 kusů. Bude součástí větší rodiny elektromobilů, kterých chce automobilka vyrobit 80 000 kusů. A před premiérou je i Škoda Enyaq iV, crossover o něco menší než Kodiak, s dojezdem 500 km a různými motory od 150 kW do 225 kW u verze RS.

-izk-

 

 

 

0 0 vote
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments