Možná rizika při chemickém čištění módních  výrobků.

Každá čistírna se jistě setkala s módním výrobkem, který se vyznačoval vysokou cenou , byl tzv. cool, ale když zákazník požadoval údržbu výrobku, ukázalo se , že se jedná o výrobek s velmi nízkou kvalitou ,který  pouze efektně vypadal. Byl to tzv. šunt (póvl).  I po kvalitně provedené údržbě se na oděvu vyskytla řada závad, které majitel oděvu reklamoval. Nastalo obvyklé handrkování, kdo za vady může, je vinna čistírna nebo výrobce?

I když Občanský zákoník tuto problematiku řeší přesto stanovení odpovědnosti je velice problematické. Nejlepší obranou je takovéto výrobky odmítnout již při příjmu a tzv. neriskovat. Pokud má čistírna zajištěn kvalitní příjem zakázek, tak se může se zákazníkem seriózně domluvit předem, upozornit ho na rizika chemického čištění. I když je právo na straně zákazníka, přesto se lze dohodnout a takovouto riskantní zakázku přijmout.

Obvykle je zákazník již při příjmu nepříjemně překvapen, neboť se domnívá, že zakoupil kvalitní zboží, které je vybaveno veškerými požadovanými údaji o výrobku včetně symbolů pro údržbu. V oblasti módních výrobků je nesprávné označení  výrobku velice časté a je velice nespravedlivé svádět pozdější závady , které se na výrobku objeví, po  správně provedené údržbě.

Zákazník se dá velice obtížně přesvědčit, vždyť cena výrobku byla tak vysoká, ale módní kombinace a kreativita módních návrhářů je nezměrná a snaha zajistit si dobré jméno vede návrháře k takovým kombinacím, kdy problémy při údržbě oděvů jsou nevyhnutelné a závady neopravitelné.

Nejčastější závady jsou prolínání barevných kreací, rozpouštění knoflíků, různé nášivky, nápisy na látce, různé aplikace. Pouze kvalitní a zkušený pracovník je schopen při příjmu oděvů určit, zda výrobek půjde vyčistit bez závad, nebo zákazníkovi poradit jak eliminovat nebezpečí závad. Jedná se například o odstřižení knoflíků, u kterých hrozí nebezpečí rozpuštění nebo změna tvaru. Častou závadou je i zabarvení látky od knoflíku, který po změknutí v lázni otěrem znečistí celý výrobek.

Níže jsou popsány některé závady, které se na výrobku mohou po chemickém čištěná vyskytnout a znepříjemnit život čistírně.

Závada: Po vyčištění v PER se objevily na lícní straně černobílých šatů bílé uzlíky.

Příčina: Materiál šatů obsahoval elastan. Tento nebyl uveden na štítku o materiálovém složení výrobku. Elastanová vlákna se během čisticího procesu potrhala v důsledku příliš velkého přepětí při výrobě. Během mechanického působení v bubnu stroje se napětí uvolnilo a vlákna se potrhala.

Odpovědnost za závadu by měl nést výrobce, ale všichni víme, že prokázání takovéto závady je velice obtížné. Výrobce bude tvrdit, že elastanová vlákna se mohou  potrhat při žehlení vlivem páry. Pokud by se tak stalo, tak by nevznikly uzlíky na výrobku.

U této závady je možná oprava pečlivým ručním odstraněním uzlíků, ale vlákna elastanu jsou definitivně zničená.

Závada: Další závadou je popraskání membrány uvnitř bundy. Bunda byla opatřena symbolem pro ošetřování textilií, který doporučoval í čištění v PER nebo praní při 30°C. Složení membrány bylo polyesterová mikrovlákna přilepená k polyuretanové netkané textilii. Čistírna použila technologii chemického čištění v PER , kde se vlivem rozpouštědla polyuretan začal rozpouštět.

Odpovědnost za tuto závadu nese výrobce, protože výrobek označil nesprávným symbolem pro ošetřování textilií. U takovýchto bund je nutno zvolit méně náročnou údržbu a zvolit raději praní při 30°C nebo, pokud tuto technologii čistírna má, zvolit technologii mokrého čištění.

Oprava výrobku je nemožná.

Závada: Čistírna přijala k údržbě šaty, které byly vybaveny řadou korálkových ozdob. Dle symbolů pro ošetřování textilií bylo předepsáno čistění v PER. Výsledkem po provedené údržbě bylo silné znečištění výrobku lepkavými skvrnami.

Příčinou samozřejmě byly korálkové ozdoby, které nebyly testovány na PER ( POZOR: neexistuje knoflík nebo aplikace která má atest na PER).  Korálky se rozpustily v rozpouštědle a pohybem látky v bubnu se znečištění přeneslo na oděvní součást a zřejmě  zašpinilo i další oděvy v bubnu.

I když je jednoznačně vinen výrobce, který použil nevhodné aplikace, odpovědnost zůstane na čistírně. Při příjmu měla čistírna oděv odmítnout nebo zákazníka na tuto možnost závady upozornit. Pokud by si zákazník aplikaci sám, buď doma nebo odborně v krejčovské dílně odstranil,  čistění by proběhlo bez závad.

Toto je pouze malý výčet možných závad. Vyplývá z nich, že již při příjmu oděvů je nutné přemýšlet o technologii údržby a nespoléhat se na symboly pro ošetřování textilií. Vyplývá z toho také, že pracovník při příjmu musí být asertivní, nenechat se ovlivnit zákazníkem a nebát se zakázku, samozřejmě slušně, odmítnout.

Komentujte

  Odebírat  
Upozornit na
ČISTÍRNA-KVALITNĚ.CZ