Podzemní tunely pro dopravu i válčení.

Boje v Gaze sleduje snad úplně každý. Je pod ni na 500 km tunelů budovaných desítky let militantní organizací Hamás k vojenským účelům a proti Izraelcům. Ti se je nyní snaží zničit, protože jinak by zůstaly pro Izrael trvalou hrozbou.

Předobrazem těchto vojenských staveb jsou civilní tunely primárně pro kolejovou dopravu pod vysokými horami, v Evropě Alpami. Vrcholným dílem tohoto typu je železniční Gotthardský tunel pro spojení Milána s Curychem dlouhý 57 km. Vlaky ho rychlostí 250 km/hod projedou za 20 minut.

Náš nejdelší vlakový tunel Ejpovický je dlouhý jen 4 150 m. A plánuje se železniční Berounský asi 19 km dlouhý a také 26 km dlouhý Krušnohorský tunel pro rychlodráhu z Prahy do Drážďan.

První tunely v Evropě budovali staří Římané jako součást akvaduktů, tedy starověkých vodovodů. Možná ale, že vůbec nebyli první. Badatel Dr.Kusche tvrdí, že pod zemí jsou obrovské dlouhé chodby a prostory vybudované před tisíckami let, nejen v Evropě, ale i na jiných kontinentech. Z neznámých důvodů.Rozsáhlé středověké sklepní prostory jsou pod našimi městy (Znojmo, Jihlava, Brno, Litoměřice) a největší podzemní labyrint Evropy se skrývá v turecké Kapadocii. Pro desetitisíce lidí.

Vraťme se ale do současnosti. První dopravní tunel postavili Francouzi v Beziér pro povozy. Je dlouhý jen 158 m, ale první vůbec! Z novějších tunelů největší publicitu získal železniční tunel pod průlivem La Manche pro spojení Francie s Anglií. Byl uveden do provozu v roce 1994, je dlouhý 50,5 km, z toho pod mořem 38 km, v hloubce kolem 45 m pod mořským dnem. Moře nad tunelem má hloubku asi 170 m. Podmořské tunelové spojení se chystá i mezi Německem a Dánskem v délce kolem 20 km. Tunely pod mořem má i Japonsko. Se zvláštním zabezpečením proti zemětřesení. Nejdelší Seitan je dlouhý 53,9 km a je až 240 m pod hladinou moře. Nejdelší silniční tunel spojuje Bergen s Oslem a má délku 24,5 km. Byl postaven v letech 1995-2000 za 2,6 mld. korun. Náš tunelový komplex Blanka s délkou 5 502 m je proti tomu titěrou. Stál 43 mld. korun. Nepřekonatelní stavební borci jsou Číňané a ti plánují tunel pod Pochajskou úžinou o délce neskutečných 123 km. Zatím se nedohodli s ekology.

Z vojenských tunelů jsou opakovaně cílem turistů tunely z 1. světové války na italské frontě. Ta probíhala ve vysokohorských polohách Dolomitů a Alp a Italové byli nuceni dobývat Rakousko-Uherská vojska zakopaná vysoko v horách ve výškách 2 500 m a výše. Skrytá v dokonalém a impozantním systému tunelů, pevností a bunkrů. Součástí systému bylo i 7 rakouských pevností v hraničním pásmu, dnes turistická destinace. Horská válka byla krutá nejen k nepříteli, ale i k vlastním vojákům v zimě, mrazech, metrových závějích s nedostatkem potravy, odletujícím kamením po výbuchu granátů.

Tunelovou válku beze zbytku přebrali Vietnamci. Se vším všudy, nocležnami, nemocnicemi, sklady munice, kuchyněmi, výrobou zbraní. Bylo jich na 100 km.  A americké tunelové krysy je musely v 60. letech metr po metru dobývat. Za 2. sv. války, když Němci čelili nemilosrdnému a zdrcujícímu spojeneckému bombardování, přenesli obrovský výrobní potenciál do podzemí. V celé okupované Evropě. Vyráběly se v nich zbraně, letecké motory, střelivo, náhradní díly. A pracovalo desetitisíce zotročených ubožáků z Evropy, ze záchytných a koncentračních táborů. Jejich životy neměly žádnou cenu. U nás byla třeba u Tišnova podzemní továrna Diana (letouny Bf 109), Rabštejn (letecké součástky), Výpustek (dtto), Radobýl (také součástky), Richard (tankové motory) aj. Větší podzemní komplexy byly přímo v Německu (Dora, Riesse) atd.

A teď jsou největší tuneláři Severokorejci. Skoro 50 let budují pod zemí logistická, průmyslová, vojenská centra odpaliště raket a úkryty dělostřelectva. Také špionážní tunely do Jižní Koreje až do oblasti Soulu. Pod zemí jsou i základny pro letadla a obrovské bunkry pro stovky vojáků. Politické bolševické špičky mají porůznu na ukrytí 6-8 000 menších bunkrů po celé zemi. Radary mají Severokorejci sofistikovaně skryté v šachtách. Vysunují se jen v případě potřeby. Pod zemí je obrovská spousta vojenských objektů od Lýbie přes Rusko ke Koreji a znalci udávají počet 10 000. Mnohé na opuštěných místech, nebo (v Gaze) naopak pod obydlenou zástavbou a nemocnicemi. V hloubce 20 m a více jsou těžko zasažitelné.

Největší a málo prozkoumaný areál pod zemí mají Číňané. Často navazuje na přírodní jeskyně a prostory. Mluví se o 100 000 m2 pod zemí (20 fotbalových hřišť) s tím, že dnes dávají přednost spíše povrchu než podzemí.

Velké vojenské stavby pod zemí má již zmíněná Severní Korea, Irán, Rusko aj. Patří k nejlépe střeženým státním tajemstvím. Tunely je prošpikovaná hranice mezi Mexikem a USA. Za posledních pár let jich američtí celníci objevili 75. Primárně slouží na pašování drog.

Perlička nakonec: slovenští celníci ne tak dávno odhalili tunel na pašování cigaret, který začínal na předměstí Užhorodu ve sklepě rodinného domu a končil v polích u obce Vyšné Nemecké. Plastový tubus byl 6 m pod zemí a byly v něm kolejničky. Slováci odhadli ztráty spotřební daně na 50 mil. Euro ročně. I tak lze tunely využívat!  

                                                                                                                                             -izk-

0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments